سایه سنگین مخابرات بر سر بازار ADSL

سهم مخابرات از بازار اینترنت پرسرعت 27 درصد اعلام شد

تلنا:بنا بر آخرین آمار اعلام شده از سوی شركت مخابرات ایران به مناسبت هفته دولت؛ سهم این شركت از بازار اینترنت پر سرعت به 27 درصد رسید.

تلنا:بنا بر آخرین آمار اعلام شده از سوی شركت مخابرات ایران به مناسبت هفته دولت؛ سهم این شركت از بازار اینترنت پر سرعت به 27 درصد رسید.

به گزارش خبرنگار تلنا؛به نظر می‌رسد با خروج مخابرات از چرخه دستگاه‌های دولتی و ورود آن به بخش خصوصی از نیمه دوم سال 88 به بعد این شركت توانسته در كنار شركت‌های PAP نزدیك به یك چهارم این بازار را تصاحب كند. این شركت اعلام كرده تا كنون 917 هزار و 734 پورت ADSL در سطح استانهای كشور نصب كه از این تعداد تاكنون 297 هزار و 725 خط به مشتركان واگذار شده و دایرشده است.

این درحالی است كه طبق آخرین آمار ارائه شده از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، 11 شركت ارائه دهنده خدمات اینترنت پرسرعت تاكنون توانسته اند تعداد پورت‌های ADSL نصب شده در سطح كشور را از مرز یك میلیون و500 هزار پورت عبور دهند كه از این تعداد بیش از 911 هزار پورت دایر و به كاربران واگذار شده و زیربار است.

بنا بر این گزارش رقابت دو گروه مخابرات ایران و شركت‌های PAP در دو سال گذشته در شرایطی صورت گرفته كه نمی‌توان مزیت بستر اینترنت پرسرعت كه در اختیار شركت مخابرات است را در این جهش نادیده گرفته و شرایط رقابت را عادلانه قلمداد نمود چرا كه همه امكانات برای رونق بازار ADSL مخابرات فراهم است در حالی كه شركت‌های PAP برای ایجاد بستر رقابت باید ابتدا از مرز رقیب خود یعنی مخابرات عبور كنند. مخابراتی كه در این دو سال نه تنها به تعهداتش عمل نكرده بلكه می‌بینیم برای افزایش سهمش در بازاری كه رقابت در آن عادلانه نیست برنامه ریزی می‌كند.در این میان بد نیست به برخی از مشكلات شركت‌های اینترنتی با شركت‌های مخابرات استانی توجه كنیم.

مشكلات شركتهای اینترنتی با مخابرات استان‌ها

عدم واگذاری لینك اینترانت در مراكز مورد درخواست شركت‌های ندا، عدم ارائه یك برنامه زمان‌بندی معقول و مشخص در پاسخ به درخواست‌ها، عدم وجود سیستم جامع و یكپارچه جهت استعلام و دریافت رانژه برای انجام سیم كشی در مراكز مخابراتی و وصل كردن سیم مسی به ترمینال و پاسخ به آن در استان‌ها.

لازم به ذكر است كه برای رفع مشكلات فوق آیین نامه تعاملی مخابرات و PAP ها در 23 آبان ماه 89 از سوی رگولاتوری برای اجرا به شركت مخابرات و شركتهای ندا ابلاغ شد. بر اساس این آیین‌نامه تمامی شركت‌های مخابرات استانی موظف به تعامل با شركت‌های PAP برای توسعه اینترنت پرسرعت در كشور شدند اما گفته شده كه شركتهای مخابرات استانی تاكنون آن را اجرایی نكرده اند.

بلند پروازی مخابرات در دو سال اخیر و افتادن سایه آن بر سر بازار اینترنت پرسرعت، مانع از رونق گرفتن ADSL در كشور شده است. كارشناسان بر این عقیده‌اند تصویب آیین نامه شماره 97 كمیسیون تنظیم مقررات جدی ترین اقدام در جهت شفاف سازی مسائل اولیه واگشایی خدمات سیم مسی (آن باندلینگ) بوده كه پس از گذشت حدود هفت سال از صدور پروانه های PAP، برای شفاف سازی و احقاق حقوق فعالان این حوزه صادر شده، اما شركتهای ارائه دهنده خدمات اینترنت در كشور همچنان مشكلاتی را در مسیر توسعه ADSL در كشور عنوان می كنند كه در آیین نامه تعاملی نیز به حل آن تاكید شده است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا